Niet de internetverkopen maar de economische omstandigheden zijn debet aan de achterblijvende omzetten van fysieke winkels. Nederlandse consumenten winkelen nog steeds heel veel, maar hebben de afgelopen jaren als gevolg van het lage consumentenvertrouwen en de inkomensontwikkeling fors minder besteed. Dat concludeert SSM Retail Platform in het eens in de vijf jaar terugkerende onderzoek Look Listen Learn onder ruim zevenhonderd consumenten.
De frequentie van winkelen en boodschappen doen is de afgelopen tien jaar nauwelijks veranderd. De frequentie van winkelen nam iets af. Zo winkelt 21 procent van de consument nu nog drie keer per week, tegenover 24 procent in 2008 en 25 procent in 2003. Een duidelijke trend is dat consumenten steeds efficiënter inkopen doen: het doen van boodschappen wordt steeds vaker gecombineerd met winkelen. 38 procent van de consumenten gaat er tegenwoordig nog op uit om alleen boodschappen te doen, tegenover 48 procent vijf jaar geleden.
Winkelen en boodschappen doen wordt daarnaast weer beter gewaardeerd. Waar vijf jaar geleden een historisch laag aantal consumenten winkelen leuk vond, is dat percentage dit jaar gestegen van 52 naar 56 procent. 39 procent vindt boodschappen doen leuk, tegenover 32 procent in 2008. Webwinkelen wordt het leukst gevonden: 61 procent noemt dat een aangenaam tijdverdrijf.
Een op de vijf consumenten focust zich meer op online winkels dan op fysieke winkels. Een kwart van de ondervraagden denkt over een paar jaar alles op internet te kopen. Dertien procent denkt dat winkels tegen die tijd helemaal niet meer nodig zijn.
Ten opzichte van vijf jaar geleden wordt met name het gemak van webshops nu meer gewaardeerd. Zo vindt 55 procent van de respondenten productinformatie online beter dan in de winkel, tegen 38 procent in 2008. Daarnaast stelt 44 procent van de consumenten dat webwinkels goedkoper zijn dan fysieke winkels, fors meer dan de 29 procent in 2008.
Reacties 0