Nederlandse webshops lopen internationaal in de voorhoede op het gebied van snel bezorgen. Waar in omringende landen zestig procent van de webwinkels een uiterste besteltijd van twee uur ‘s middags hanteert, kunnen klanten van Nederlandse webwinkels steeds vaker tot ’s avonds laat bestellen voor levering op de volgende dag.
Dat blijkt uit onderzoek van Global Webshop Logistics, een samenwerkingsverband van de Vrije Universiteit Amsterdam en consultancybureau E-sharp. In 2010 hanteerden Nederlandse webwinkeliers nog een besteltijd van uiterlijk zes uur ’s avonds voor levering de volgende dag. Tegenwoordig ligt die grens rond de tien uur ‘s avonds.
Uit de cijfers blijkt ook dat er steeds vaker geen verzendkosten worden gerekend vanaf een minimum aankoopbedrag. In Engeland en de Verenigde Staten geldt dit bij 45 procent van de webwinkels; 35 procent van de Duitse webwinkels hanteert deze regel. In Nederland kiest 28 procent van de webwinkeliers hiervoor. Gratis verzenden, ongeacht het aankoopbedrag, wordt door achttien tot twintig procent van de e-tailers gehanteerd in Nederland, Duitsland, Engeland en Australie.
Een belangrijke trend is de keuze uit steeds meer aflevermogelijkheden. Zo kunnen klanten steeds vaker beslissen waar en wanneer ze hun bestelling willen laten bezorgen of ophalen. In Noorwegen, Zwede en Duitsland wordt hierbij gebruik gemaakt van een netwerk van landelijke afhaalpunten van derde partijen. Nederlandse webshops laten veruit het hoogste percentage eigen afhaalpunten van webwinkels zien.
Nederlandse etailers bezorgen het snelst
Gepubliceerd op 2 december 2013 om 00:00
Reacties 0