Formaat en positie advertentie hebben invloed op mate van aandacht
Gepubliceerd op 17 augustus 2005 om 00:00
De aandacht voor een advertentie hangt vooral af van het formaat en de positie ervan in de dagbladomgeving. Een advertentie van 1/1 pagina trekt meer aandacht dan een advertentie van 1/2 pagina. Een centrale positie in een dagbladomgeving heeft meestal een voorsprong op een advertentie die decentraal staat. Dit blijkt uit onderzoek van de UVT en Verify Nederland. Dit bureau heeft zich gespecialiseerd in eye-tracking en registreert waar mensen naar kijken tijdens het doorbladeren van bijvoorbeeld dagbladen. In het onderzoek zijn ruim 110 dagbladuitingen van verschillende supermarkten gemeten. Het blijkt dat een kleurtje wel wat meer aandacht trekt, maar niet zoveel dat het de meerprijs die voor een kleur betaald moet worden rechtvaardigt. Een advertentie met afbeeldingen en teksten die groter zijn afgebeeld, krijgen over het algemeen meer aandacht. De grootte van het oppervlakte waarin de prijzen vermeld staan, heeft geen invloed op de mate van aandacht. Consumenten zijn wel meer geneigd aandacht te geven aan elementen die gerelateerd zijn aan huis - of eigen merken.Concluderend kan gesteld worden dat supermarkten vele kansen hebben zich te onderscheiden met advertenties.
Reacties 0