Barbecueweer zet omzetten op zijn kop

Het barbecueseizoen wordt gekenmerkt door grote fluctuaties. In perioden van mooi weer kan de verkoop van grillpakketten, vis, salades en sauzen verdubbelen. Zo kochten Nederlandse consumenten in juni 2005 massaal gemaksproducten en dranken in, waardoor de supermarktomzetten met 30 miljoen euro toenamen. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is een gemiddelde week goed voor 480 euro. Ook drinken Nederlanders tijdens warme weekeinden 4 keer zoveel als normaal. Vooral karnemelk, frisdrank en rose wijn wordt massaal ingekocht.De recentelijke hittegolf in juni was een goede testcase voor het barbecueseizoen. Zo verdubbelden de slaverkopen in juni, terwijl de verkoop van bami- en nasipakketten en soepgroenten naar een minimum daalde. Binnen sla viel bovendien een trend naar luxere soorten zoals baby leaf en rucola waar te nemen. Het barbecueseizoen heeft verder invloed op de vraag naar salades. De traditionele huzaren-, rundvlees- en eiersalades worden steeds vaker vervangen door luxere varianten, zoals tappanade. Bij de speciaalzaken en in de horeca valt bovendien een grotere vraag naar halffabrikaten waar te nemen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!