Passantenaantal plust in Veenendaal

Steeds meer consumenten bezoeken het winkelcentrum van Veenendaal sinds de activiteiten rond onder meer Het Nieuwe Winkelen. Het aantal bezoekers steeg met bijna vijf procent ten opzichte van 2011. Dat blijkt uit de Binnenstadbarometer 2013, een onderzoek van Locatus in opdracht van het landelijk Platform Binnenstadmanagement.

Het aantal wekelijkse bezoekers steeg ten opzichte van 2011 met 8.400 naar 175 duizend. Andere Utrechtse steden vertoonden juist een afname van ongeveer tien procent zegt Peter Baten, binnenstadsmanager van Veenendaal tegen RetailNews.

In de plaats werken het lokale Platform Binnenstadmanagement en de gemeente met een aantal organisaties samen om winkelstad Veenendaal positief op de kaart te zetten. Bovendien was Veenendaal ruim een jaar pilotstad voor Het Nieuwe Winkelen, een initiatief van Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Doel van dit project was om winkeliers en hun medewerkers te leren inspelen op het veranderende koop- en winkelgedrag.

De stijging in bezoekersaantal is volgens Baten een optelsom van verschillende factoren. “We hebben heel veel activiteiten in het winkelcentrum georganiseerd, zoals Late-Night-Shopping waarbij winkels tot 23.00 uur geopend zijn.” Ondanks dat meer consumenten hun weg vinden naar Veenendaal heeft Baten overigens niet de indruk dat de winkeliers ook meer omzetten. “Maar dat is een landelijke trend.”

Daarnaast is rond Het Nieuwe Winkelen een nieuwe website gelanceerd. “Die heeft zeker een positief effect op de bekendheid en online vindbaarheid van winkelstad Veenendaal.” De site biedt onder meer een overzicht van de winkels en evenementen in het centrum. Ook is de site geïntegreerd met Google Streetview, waardoor bezoekers een winkel vooraf kunnen bekijken.

Baten laat weten dat volgend jaar maart een nieuw loyaliteitsprogramma in het winkelcentrum start. Het lokale Platform Binnenstadmanagement werkt daarvoor samen met het nieuwe initiatief spaarspot.nl. Ook landelijke retailers zijn volgens hem aan dit spaarsysteem verbonden. “Een klant spaart punten bij de aangesloten retailers door heel Nederland en wisselt ze vervolgens in in Veenendaal.” Baaten kan hier binnenkort meer over bekendmaken.

Eerder:
Aantal winkelpassanten licht gedaald
HBD: De eerste lessen uit Veenendaal

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!