'Kleine omzetdaling detailhandel in 2014'

De totale omzet van de Nederlandse detailhandel krimpt volgend jaar nog met 0,2 procent. Daarmee lijkt het dal na twee jaren van bijna twee procent krimp in zicht. Dat schrijft ING in zijn Visie op sectoren in 2014, dat vandaag is gepubliceerd.

'Een stabiel of licht herstel van de koopkracht en een stijgend vertrouwen richting het einde van 2013 bieden hoop voor 2014', aldus de bank. Voorzichtigheid is daarbij echter geboden, omdat er nauwelijks ruimte is om meer uit te geven. De meeste retailbranches moeten voor komend jaar daarom rekening houden met een verdere terugval van de omzet.

De supermarktbranche is voor komend jaar wel goed voor een omzetgroei, al valt die terug van 2,8 procent dit jaar naar twee procent in 2014. Dat komt volgens de bank omdat het volume onder druk blijft staan, maar de prijsontwikkeling komend jaar minder sterk is dan dit jaar. Foodspeciaalzaken zien hun omzet met 1,5 procent dalen, door een veranderd koopgedrag van klanten en de toegenomen concurrentie van supermarkten en warenhuizen.

In de non-foodsector moeten alle sectoren, op winkels in persoonlijke verzorging na, rekening houden met verdere krimp in 2014. Winkels in persoonlijke verzorging zien met name door de kracht van parfumerie- en cosmeticaketens de omzet zowel dit jaar als komend jaar met een half procent toenemen. Drogisterijen staan echter onder druk door onder meer een hoog promotieaandeel en de concurrentie van supermarkten en discountformules als Action.

De kledingbranche profiteert komend jaar van de stabilisering van de koopkracht. Daardoor komt de omzetdaling uit op anderhalf procent, fors lager dan de verwachte vier procent voor dit jaar. Hetzelfde geldt volgens de bank voor de schoenenbranche, waar de omzetkrimp van zes procent dit jaar terugloopt naar 2,5 procent in 2014. De sector moet de komende jaren rekening houden met een tweede concurrent naast webwinkels als Zalando. 'Expanderende fast fashionketens zien ook de schoenenmarkt als een jachtterrein om verder te kunnen groeien', aldus ING.

Aan de vrije val voor de woninginrichtingswinkels, doe-het-zelfbranche en winkels in consumentenelektronica komt komend jaar naar verwachting een eind. Na een omzetdaling van respectievelijk zes, zeven en 7,5 procent valt de krimp komend jaar fors lager uit. De omzet in de twee eerstgenoemde sectoren valt in 2014 twee procent lager uit, terwijl de elektronicabranche anderhalf procent krimp noteert.

De autobranche verkoopt dit jaar naar verwachting 390.000 nieuwe personenauto's, ruim twintig procent minder dan afgelopen jaar. Voor 2014 verwacht ING door de vervangingscyclus op de zakelijke markt een voorzichtige comeback met 425.000 verkochte auto's, een stijging van negen procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!