'Moderetailer moet creativiteit gebruiken'

Voor modewinkels die alleen kleding verkopen is geen plek meer. Zelfstandige ondernemers moeten een beroep doen op hun creativiteit om onderscheidend te zijn in de fashionbranche. Dat stellen Gijsbert Boute en Cristiaan van Loon van winkelinrichter Benschop in RetailTrends 12, dat afgelopen week is verschenen.

Fashionretailers kunnen een voorbeeld nemen aan Vodafone, dat zich met The Voice of Holland verbindt. "Daar kan je iets mee in de winkel", zegt senior designer Van Loon. Kleinere winkeliers organiseren onder meer een fashionontbijt of doen fotoshoots met vaste klanten, die via Facebook worden uitgenodigd. "Het hoeft niet veel te kosten, maar het vraagt wel tijd en creativiteit."

Een kille, afstandelijke winkel krijgt geen klanten meer binnen, vult creative director Boute aan. Ondernemers moeten volgens hem inspelen op de zoektocht van de klant naar beleving. "Dan bedoel ik niet dat je van de winkel een Efteling moet maken, maar dat je moet zoeken naar iets dat logisch bij je formule past."

Boute noemt onder meer de Belgische retailer Jo Mode als voorbeeld, die een winkel heeft voorzien van afdelingen met een eigen karakter. Mode-ondernemers kunnen volgens hem ook leren van initiatieven van Van Zuilen Mode, Marks & Spencer en Promiss. Boute gaat in het decembernummer van RetailTrends dieper in op deze verschillende voorbeelden. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!