'Consument geeft halverwege 2014 meer uit'

De consumptie trekt pas in de tweede helft van 2014 aan. Dat verwacht het Economisch Bureau van ING. Ondanks de voorspelde koopkrachtstijging van volgend jaar gaan consumenten niet snel meer uitgeven. “De consument moet eerst daadwerkelijk in zijn portemonnee voelen dat er meer geld in zit”, zegt Marten van Garderen, econoom bij de bank.

Volgend jaar stijgt de koopkracht volgens ING weer voor het eerst sinds jaren. Dat heeft te maken met de dalende inflatie. Die zakt gedurende het jaar naar rond de een procent, voorziet Van Garderen. Prijsstijgingen hebben daardoor niet meer zo’n groot effect op de koopkracht. “Als mensen een paar maanden achter elkaar meer geld overhouden, zullen ze het uitgeven.”

Naar verwachting hebben de verlaging van het tarief van de eerste belastingschijf en de premie voor de ziektekostenverzekering een positief effect op de koopkracht. “En er komen geen grote lastenverzwaringen die de burger in de portemonnee treffen.” Bovendien daalt voor veel mensen de pensioenpremie, waardoor werkenden meer loon over houden.

De statistische koopkracht neemt volgend jaar met een procent toe, voorspelde het Centraal Planbureau (CPB) onlangs al. Bij de statistische koopkracht, wordt geen rekening gehouden met het effect van een hogere of lagere werkeloosheid op de koopkracht. Naar verwachting loopt dat verder op, wat volgens het CPB de feitelijke koopkracht kan drukken.

Eerder:
'Koopkracht stijgt een procent'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!