'Retail kan milieu-impact verminderen'

Retailers worden door de verschuiving van offline naar online aankopen meer verantwoordelijk voor milieugevolgen. Dat biedt hen de mogelijkheid de ‘milieu-impact van online winkelen te verminderen’. Dat stelt de expertgroep Ecologie van Shopping2020 in zijn eindrapport, dat maandag is verschenen.

De milieu-impact van online shoppen wordt vooral veroorzaakt door de CO2-uitstoot van pakketvervoerders en de extra verpakkingen. Waar consumenten door het rijden naar winkels en het gebruik van plastic tasjes bij traditionele retail zelf ook een ecologische voetafdruk achterlaat, verandert dat door thuisbezorging. “De bijdrage aan de totale ecologische voetafdruk verschuift van de consument naar het bedrijfsleven”, stelt Hans Schoolderman, partner bij accountancykantoor PwC en voorzitter van de expertgroep Ecologie.

Het ‘vergroenen’ van online winkelen is niet alleen wenselijk voor het milieu, maar heeft ook ‘een bedrijfseconomische noodzaak’, stelt de expertgroep. Daarbij wijst het vooral op het grote aantal retourzendingen. Retailers kunnen onder meer het bezorgproces verbeteren door meer gebruik te maken van centrale ophaalpunten. Daarnaast kan het aantal retouren worden gereduceerd door het ecologisch bewustzijn van de consument te verhogen en verpakkingsmateriaal te standaardiseren.

De expertgroep stelt ook dat aanbieders van logistieke diensten de ecologische voetafdruk kunnen reduceren door meer samen te werken. Zo kunnen zij afleveringen voor dunner bevolkte of moeilijk bereikbare locaties lokaal bundelen, stelt de expertgroep.

Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!