Vendex KBB, het moederbedrijf van Praxis Tuin, heeft sinds 1 augustus 2005 circa 10.000 leveranciers een korting opgelegd van 5% van hun geleverde omzet. Met het geld dat hiermee wordt bespaard wil Praxis de prijzen verlagen en gerichte reclame- en marketingcampagnes gaan voeren. Bedenker van het plan is bestuursvoorzitter Tony De Nunzio, die op 1 juni Ed Hamming is opgevolgd. Volgens Nunzio is de maatregel nodig vanwege de sombere stand van zaken in de detailhandel. Hij stelt dat de afgelopen drie jaar de slechtste zijn sinds vele decennia en dat de situatie er in 2005 niet veel beter op is geworden. Vendex KBB verlangt nu medewerking van de fabrikanten om de geformuleerde doelstellingen van omzetgroei te realiseren. Hier stelt Vendex KBB tegenover dat er meer producten worden verkocht tegen voor de consument aantrekkelijke prijzen.De actie van Vendex KBB is niet goed gevallen bij de leveranciers. Bij de VBTB, de vereniging van aanbieders in de tuinbranche, en de vereniging van leveranciers in de doe-het-zelfbranche zijn veel reacties en protesten binnengekomen. Het Nederlands Verbond van Groothandelaren zegt zeer bezorgd te zijn over het misbruik dat Vendex KBB maakt van zijn inkoopkracht.
Vendex KBB verlangt 5% korting van leveranciers Praxis
Gepubliceerd op 18 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0