'Consumenten besteden minder aan technologie'

Het bedrag dat consumenten dit jaar wereldwijd uitgeven voor de aanschaf van technologische producten zal lager liggen dan in 2013. Consumenten besteden minder aan producten als smartphones, computers en televisies doordat de verkoopprijzen dalen. Dat blijkt uit een studie van de Amerikaanse Consumer Electronics Association (CEA) en onderzoeksbureau GfK.

De markt voor technologische producten bereikte in 2013 een piek, met een bedrag van 1,068 miljard dollar (761 miljard euro), drie procent meer dan in 2012. Maar in 2014 voorzien CEA en GfK een daling van een procent, tot 1,055 miljard dollar (776 miljard euro).

"Het gaat nog altijd om enorme hoeveelheden", zegt CEA-onderzoeker Steve Koenig. Zo zal de mondiale verkoop van tablets naar verwachting stijgen van 242 miljoen tot 340 miljoen exemplaren. De verkoop van smartphones zal op een jaar tijd dan weer stijgen van een miljard naar 1,24 miljard exemplaren.

Daartegenover staat dat de prijzen zullen dalen, stelt Koenig. De gemiddelde verkoopprijs van de smartphones is bijvoorbeeld gedaald van 444 dollar in 2010 tot 345 dollar in 2013. In 2014 wordt op een verdere daling naar 297 dollar gerekend.

Met die lagere prijzen wordt tegemoetgekomen aan de vraag vanuit de opkomende Aziatische landen. Die hebben ondertussen Noord-Amerika onttroond als belangrijkste consument van technologische producten. De groeilanden in Azië waaronder met name China gaven het afgelopen jaar 282 miljard dollar uit aan technologie, tegenover 254 miljard in Noord-Amerika.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!