De uit Japan overgewaaide puzzel Sudoku is in Nederland in korte tijd enorm populair geworden. Volgens Adriana Strating, directeur van Keesing Entertainment Media, is er zelfs sprake van een regelrechte Sudoku-hype. Keesing Entertainment Media is de producent en verspreider van de Denksport-puzzelboekjes. De eerste oplage van 40.000 boekjes met Sudoku`s is al volledig uitverkocht en de vraag is enorm. Geen enkele andere puzzelsoort, van doorlopers tot woordzoekers, zijn ooit zo populair geweest in Nederland als Sudoku`s. Toch is het in Nederland nog lang niet zo erg als in Engeland, waar er sprake is van een nationale verslaving. Elke krant heeft een Sudoku in de kolommen, er zijn tientallen Sudoku-websites en The Independant organiseerde het eerste Engelse Sudokyu-kampioenschap. Inmiddels staat er in Nederland ook een Sudoku-kampioenschap op het programma in september. Sudoku is een eenvoudig spel, maar niet gemakkelijk op te lossen. De regels zijn in 1 zin uit te leggen: vul het raster zodanig in dat elke kolom, elke rij en elk vierkant van 3 bij 3 vakjes alle cijfers van 1 tot en met 9 bevatten.Dat Sudoku zo populair is in Nederland is niet vreemd, want Nederland is een echt puzzelland. Zes miljoen Nederlanders maken wel eens een puzzel en 1,5 miljoen Nederlanders zien puzzelen als hun belangrijkste hobby.
Sudoku is enorme rage onder puzzelaars
Gepubliceerd op 19 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0