Rabobank: ‘Retail moet zichzelf opladen’

De retailsector moet met nieuwe initiatieven komen om het hoofd te bieden aan fundamentele veranderingen. Sommige van de tot nu toe ingeslagen wegen lopen dood, waarmee ze de ‘batterij eerder doen leeglopen dan opladen’. Dat stelt Rabobank in het rapport ‘Distruption? Recharge!’, dat vrijdag op het jaarlijkse Anton Dreesmann congres is gepresenteerd.

De retailsector heeft te maken met fundamentele veranderingen op drie vlakken. Allereerst zijn er veranderingen in demografie en consumentengedrag, zoals vergrijzing en urbanisatie. Daarnaast moeten retailers rekening houden met een langere periode van lage groei, waardoor de focus moet verschuiven van marktgroei naar het winnen van marktaandeel. Als derde krijgt technologie in een grotere mate invloed op de retailsector, met meer transparantie en concurrentie tot gevolg.

Om het voortouw te nemen moeten retailers onder meer voor nieuwe retailformules zorgen. Deze formules moeten unieke producten aanbieden, uitblinken op het gebied van sterke relaties met klanten of over een efficiënt retailsysteem beschikken. Voorbeelden daarvan zijn respectievelijk Hunkemöller, eBay en Action, stelt Rabobank. Verder kan de retailer het omnichannelmodel op een hoger niveau brengen door ‘de klant centraal te stellen, een geïntegreerde winkelervaring te bieden en grenzen en belemmeringen weg te nemen’.

Retailers moeten zich verder flexibel opstellen om op onzekere en wisselende omstandigheden in te kunnen spelen. Dat kan bijvoorbeeld tot uiting komen in het formulebeleid, door meerdere formules en formats en flexibele en modulair opgebouwde formules te voeren. Tevens is flexibiliteit van belang in afspraken met vastgoedeigenaren, middels korte huurcontracten en huur die gekoppeld is aan prestaties van beide partijen.

Rabobank wijst verder op de noodzaak van samenwerking, bijvoorbeeld via online platforms. Daarnaast moeten alle belanghebbenden ervoor zorgen dat winkelcentra uitgroeien tot ‘vastgoedplatforms’ om aantrekkelijk te worden voor consumenten. In eerste instantie gaat het daarbij om het bouwen van extra parkeergelegenheid, het verlagen van parkeerkosten en het lanceren van een online platform. Als laatste stap kan er een logistiek platform worden opgezet om online of grote aankopen thuis te laten bezorgen.

Retailers moeten hun winkelportefeuille op een permanente basis evalueren. Daarbij moeten ze niet alleen nagaan wat de functie van de winkel binnen de gehele retailoperatie is, maar ook het omliggende winkelcentrum beoordelen. ‘Een goede winkel in een slecht winkelgebied zal snel zijn relevantie verliezen’, aldus de bank.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!