Onlangs bracht het EIM een rapport uit over de meest en minst innovatieve sectoren in Nederland. Bij de vijf minst innovatieve sectoren zijn de detailhandel in textiel, kleding en schoeisel en de markt- en straathandel. De modedetailhandel is het niet eens met deze (dis)kwalificatie. “Kleding- en schoenwinkels spelen juist heel snel in op nieuwe ontwikkelingen. Door een strakke logistiek liggen nieuwe collecties heel snel in de winkel en is het mogelijk om snel van collectie te wisselen als de markt daar om vraagt. Bij de productie van kleding in bijvoorbeeld Azië wordt gecontroleerd of de arbeidsomstandigheden in orde zijn. Daarmee zijn we veel verder dan andere sectoren”, zegt David de Glint, secretaris van de kleding- en schoenenbranche binnen de Raad Nederlandse Detailhandel. Ook de ambulante handel is het niet eens met haar positie in het rapport. “Een marktkraam blijft natuurlijk een marktkraam, daar is al vijftig jaar niks aan veranderd. Maar de markt zelf is wel heel vernieuwend. Nieuwe producten zijn bijvoorbeeld vaak als eerste op de markt te koop. Neem de producten van Telsell, op de televisie. Die hebben de standwerkers op de markt al jaren”, aldus Paul Zappeij, secretaris van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel.
Moderetailers en markthandelaren vinden zichzelf wel innovatief
Gepubliceerd op 19 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0