Kinderen vormen een interessante doelgroep voor fietsenwinkels. Van alle fietsen die van de hand worden gedaan is 15% voor het kind. Het aandeel in omzet bedraagt 6%. De verkoop van het aantal kinderfietsen nam in 2004 echter met 8% af, tegen een daling van 2% voor alle fietsen gezamenlijk. Kinderfietsen worden relatief meer in de gemengde branche verkocht. Fietsen in de gemengde branche kosten gemiddeld 121 euro, tegen 284 euro in de fietsspeciaalzaak. De vakhandel dient dan ook met een aanbod te komen dat kinderen aanspreekt. Daarnaast moeten fietsenwinkels ouders en kinderen met leuke aanbiedingen naar de winkel lokken. Fabienne van Dillen van het internationale fullservice communicatiebureau JuniorSenior pleit voor een `McDonald`s` aanpak. `Kinderen vanaf 5 of 6 jaar weten heel goed wat ze willen. Ze hebben een goed beeld van wat er te koop is en kijken naar waar fietst mijn vriendje op en wat zie ik op school.` Daarnaast vindt zij de rol van ouders belangrijk. `Alles van meerwaarde, wat je er extra bij geeft, kan voor ouders net genoeg zijn om ze over de streep te trekken.` Ook details zijn belangrijk, zo stelt ze. Zet een stukje entertainment als een Playstation met fietsspelletjes in de winkel neer. Bij de fietsspeciaalzaak is het aandeel kinderfietsen 13% en de omzet 6%. Fietszaken verkopen 73% van alle fietsen in Nederland.
Lok kinderen naar de fietsenwinkel
Gepubliceerd op 22 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0