In 2005 worden in Nederland naar verwachting 1,6 miljoen mp3-spelers verkocht, ofwel een verdubbeling vergeleken met 2004. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. De mobiele telefoon met ingebouwde mp3-speler, waarvan er een geraamde 1,4 miljoen over de toonbank gaan, zijn niet in het bovenstaande cijfer opgenomen. Van de Nederlanders onder de 35 jaar heeft 50% een mp3-speler. Het merendeel hiervan (85%) zijn spelers met een flash-geheugen. De Apple is met de iPod nog altijd de grootste, maar de concurrentie uit Aziatische landen (zoals het Taiwanese Creative en Koreaanse Samsung) wordt steeds groter. `De economische levenscyclus van een muziekspeler is hooguit zes tot tien maanden. Dan moeten we met nieuwe modellen komen`, aldus marketingmanager Tristan van Overbroek van Samsung. Samsung introduceerde onlangs de video-juebox mp3-speler YP-T80. Aangezien de iPod nog steeds geen video heeft hoopt Samsung hiermee een stuk marktaandeel van Apple af te kunnen snoepen.
Nederlandse verkoop MP3-speler loopt in de miljoenen
Gepubliceerd op 23 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0