Retail & Betalen: Biometrie

EtailTrends 2 geeft in het thema Betaaltrends een tussenstand van de nieuwste betaalmogelijkheden. RetailNews belicht deze week vijf onderwerpen rond betalen. Vandaag aandacht voor biometrisch betalen.

Betalen met een vingerafdruk of door stem- of gezichtsherkenning; de toepassingen van biometrisch betalen lijken eindeloos. Vooral het online betaalsysteem PayPal zet in op deze manier van betalen, die gebruikmaakt van unieke kenmerken van de mens.

In februari introduceerde het bedrijf in samenwerking met Samsung de mogelijkheid om met een vingerafdruk te betalen. De consument kan met veeg van zijn wijsvinger op zijn smartphone inloggen op zijn PayPal-rekening om te winkelen en te betalen. Het gebruik van vingerafdrukauthenticatie in plaats van een login met wachtwoord moet consumenten een ‘veiligere een naadloze ervaring’ bieden, stelt het Amerikaanse bedrijf. Vorig jaar testte PayPal in het Verenigd Koninkrijk al een nieuw mobiel betaalsysteem waarbij het gezicht van de klant als verificatie dient.

Een grootschalige uitrol naar retailketens is echter nog geen enkele biometrische betaalmethode gegund. Toch gaf de Duitse supermarktketen Edeka in 2007 al aan dat één op de vier consumenten met een afdruk van zijn vinger betaalde. In de Verenigde Staten experimenteerde supermarktketen Thriftway al in 2002 met een soortgelijk systeem. De forse investering zou snel terugverdiend zijn door kortere wachtrijen aan de kassa, geen toeslag voor het betalen met creditkaarten en de beperkte aanwezigheid van contant geld in de kassa’s. Een zes maanden lange proef van Albert Heijn in Breukelen in 2008 kreeg echter geen vervolg.

In Nederland wordt nog altijd het merendeel (59 procent) van de aankopen cash afgerekend, weet De Nederlandsche Bank na onderzoek. De verschuiving naar girale betalingen (39 procent) loopt volgens de centrale bank minder snel dan mensen wellicht denken. Dat komt onder meer doordat contant betalen positievere emoties oproept bij consumenten dan betalingen met bijvoorbeeld een pinpas. De Nederlandsche Bank verwacht dan ook niet dat nieuwe technologieën het cash geld laten verdwijnen.

Biometrische betaalmethoden vormen in 2014 nog altijd een minuscuul aandeel in alle betalingen in ons land. Cateraar Albron was twee jaar terug een van de eerste partijen die betalingen met een vingerafdruk omarmde. Wanneer de biometrische kenmerken zijn gekoppeld aan een account waar een tegoed op staat, kan worden betaald door een vinger op de scanner te leggen bij de kassa. In steeds meer bedrijfsrestaurants wordt deze betaalmethode ingevoerd, onder druk van de naderende verdwijning van de chipknip.

Hoewel het een simpele oplossing lijkt, stuit deze vorm van betalen vaak op veel weerstand, stelt senior consultant marketing & communications Marcel Woutersen. Consumenten denken volgens hem namelijk dat de privacy in het geding is. “Ze vinden het vaak niet prettig dat persoonlijke gegevens worden opgeslagen, vooral niet als het gaat om lichaamskenmerken.”

Het terughoudende sentiment rond betalen met een vingerafdruk lijkt in Groot-Brittannië al te kantelen. 49 procent van de door WorldPay ondervraagde consumenten ziet toekomst in het betalen via een vingerafdruk of irisscan. De animo voor pinbetalingen per smartphone (dertig procent), een mobiele portemonnee (25 procent), sms-berichten (23 procent) en social media (twaalf procent) is bijvoorbeeld minder groot. “De groeiende belangstelling toont aan dat deze biometrische betaaltechnieken niet alleen de interesse wekken van een klein groepje voorlopers, maar inmiddels van grotere groepen mensen”, concludeerde topman Ron Kalifa.

Desondanks hebben de drie grote Nederlandse banken, ABN AMRO, ING en Rabobank, laten weten geen concrete plannen te hebben om in navolging van PayPal de functionaliteit van vingerafdrukscanners te implementeren in hun apps. Zo geeft Rabobank tegenover AndroidPlanet aan niet tevreden te zijn met het beveiligingsniveau van een vingerafdruk. Omdat banken verantwoordelijk zijn voor een eventuele uitrol van deze betaalmethode, lijkt die vooralsnog ver weg.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!