Winkeliers en logistieke dienstverleners kampen met de gevolgen van venstertijden en voertuigbeperkingen die door meer dan 50% van de gemeenten zijn ingesteld. Meestal zijn deze beperkingen niet op elkaar afgestemd, wat nog eens extra kosten oplevert. TNO-onderzoekers raamden in 2003 de extra kosten van deze niet afgestemde beperkingen op de levensmiddelenindustrie op 2,1 euro per rolcontainer op totale kosten van 7,5 euro per container in de binnenstad. De gemiddelde kosten per rolcontainer zonder restricties komen uit op 5,4 euro. Inclusief venstertijden en voertuigrestricties komen de kosten van een doorsnee container op respectievelijk 6,7 euro en 7,5 euro uit. In 2002 bedroegen de extra kosten door restricties en venstertijden naar schatting 100 miljoen euro en voor de Nederlandse detailhandel in totaal zelfs 425 miljoen euro. Naar verwachting zijn deze kosten anno 2005 alleen nog maar hoger geworden.
Venstertijden en voertuigbeperkingen kosten winkeliers en vervoerders geld
Gepubliceerd op 24 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0