De Nederlandse schoenwinkelketen vanHaren beschouwt Zalando niet per definitie als concurrent. Zo bevindt vanHaren zich in een lager prijssegment dan de Duitse etailer, stelt ceo Krein Bons op het congres Emerce eRetail. “Ik weet niet of we last van Zalando hebben. We weten wel dat heel veel klanten van Zalando juist naar ons toe komen.”
Negen procent van de totale omzet van vanHaren komt uit het online kanaal, geeft Bons aan. “Dat is veel in vergelijking met de twee procent van vier jaar geleden.” De winkelketen profiteert onder meer van een samenwerking met Wehkamp, waar een deel van de schoenencollectie sinds vorig jaar te koop is. Retailers moet inzetten op zulke samenwerkingsverbanden met online pure players, stelt hij. “Die worden steeds belangrijker. Ook Zalando wordt zo’n platform.”
Bons geeft niet alleen leiding aan vanHaren, maar ook aan de Britse tak van moederbedrijf DEICHMANN groep. Daar probeert hij een samenwerking aan te gaan met de Britse etailer ASOS. “Zij willen vooralsnog onze collectie inkopen, maar daar staan wij niet voor open.” Het concern wil namelijk zelf bepalen tegen welke prijs zijn schoenen worden verkocht, geeft hij aan. “Zo voorkomen we dat er prijsverschillen ontstaan.”
Bons verwacht dat er de komende jaren nog grote verschuivingen zullen plaatsvinden als gevolg van de groei van online. De fysieke vestigingen van vanHaren spelen daar nu onder meer op in met een ‘ship-to-home’-service, waarbij medewerkers schoenen voor klanten online kunnen bestellen. “Dit jaar wordt click & collect daaraan toegevoegd.”
Reacties 0