Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 10,6 miljard euro besteed aan online aankopen. Dat is 8,5 procent meer dan de online consumentenbestedingen in 2012. Het aantal Nederlanders dat online een aankoop deed, groeide met twee procent naar 10,8 miljoen. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013.
Consumenten plaatsten vorig jaar in totaal bijna honderd miljoen online bestellingen, elf procent meer dan in 2012. Waar het gemiddelde bedrag van een order in 2012 op 111 euro lag, was dat vorig jaar 109 euro.
De omzet uit de online verkoop van producten steeg met twaalf procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het segment speelgoed (plus 27 procent naar 105 miljoen euro) groeide het sterkst, gevolgd door muziek (plus negentien procent naar 123 miljoen euro). De branches telecom en kleding stegen met zestien procent naar respectievelijk anderhalf miljard en 850 miljoen euro.
De omzet uit de verkoop van diensten groeide met vijf procent. Dat komt volgens Thuiswinkel.org met name door de relatief lage omzetgroei van het segment reizen (plus twee procent). Met een omzet van 3,9 miljard euro blijft dit wel het grootste segment van de online shoppingmarkt.
Voor 2014 groeien de online consumentenbestedingen tussen de negen en tien procent naar bijna twaalf miljard, verwacht de brancheorganisatie. Dat komt door de groei van m-commerce en het stijgende consumentenvertrouwen en de aantrekkende economie.
Reacties 0