De Nederlandse detailhandelsverkopen staan na vijf jaar stevige krimp voor een opleving. Over de eerste twee maanden van dit jaar gingen de winkelverkopen een half procent omhoog, tegenover een daling van 1,7 procent in het laatste kwartaal van vorig jaar. “Dit zijn goede cijfers over de detailhandel”, stelt senior-econoom Nico Klene van ABN AMRO in Het Financieele Dagblad.
De voorspelling van zowel de bank als het Centraal Planbureau dat de consumptie dit jaar verder krimpt, kan volgens Klene wel eens te pessimistisch zijn. “Als het herstel eenmaal op gang komt hebben we vaak allemaal de neiging om de kracht ervan te onderschatten.” Hij sluit niet uit dat er dit jaar toch een ‘plusje uit de consumptie komt rollen’.
Juist in de non-foodsector, die de afgelopen jaren het hardst is getroffen door de krimp, verloopt het herstel het vlotst. In februari noteerde alle branches gezamenlijk een plus van 1,3 procent, vooral dankzij de consumentenelektronicabranche (negen procent) en doe-het-zelfwinkels (vijf procent). Dat de prijzen van de winkelverkopen in februari met 0,3 procent zijn gedaald, kan volgens Klene er echter op wijzen dat er gestunt wordt met prijzen. “Voor de winkeliers is het beter als volume en prijzen hand in hand wat stijgen.” Dalende prijzen zijn volgens hem vaak een teken dat rendementen onder druk staan.
Vooral in de elektronicabranche hebben kortingsacties in februari meer kopers getrokken, evenals het besluit van Microsoft om Windows XP niet langer te ondersteunen. Daarnaast profiteerden bouwmarkten van het mooie weer, stelt formuledirecteur Ron Kloos van GAMMA in het Algemeen Dagblad. “We kunnen pas over een paar weken zeggen of de groei echt doorzet.”
De vraag is volgens ABN AMRO-analist Klene of de consument dit jaar zijn schuld verder aflost. Waar het beschikbaar inkomen vorig jaar met één procent daalde, viel de consumptie met twee procent terug. Dat wijst er volgens hem op dat consumenten extra aflossen op bijvoorbeeld woninghypotheken. “Doet de consument dat in 2014 opnieuw? Of is het optimisme zoveel toegenomen dat men minder voorzorgsmaatregelen zal nemen?”, vraagt hij zich af.
Detailhandel Nederland wijst naar de invloed van het toegenomen consumentenvertrouwen in ons land. “Mensen hebben meer vertrouwen in de toekomst en durven weer geld uit te geven”, laat een woordvoerder weten.
Reacties 0