Albert Heijn zet een streep door AH Verpakkingsvrij, het concept waarbij klanten zelf herbruikbare potten of zakken kunnen vullen met droge producten zoals pasta, koffiebonen en hagelslag. Dat bevestigt de supermarktketen aan RetailTrends.
Het concept, dat de afgelopen 2 jaar in 5 XL-supermarkten in Rotterdam, Amsterdam, Leidschendam, Den Haag en Arnhem werd getest, bleek niet populair genoeg onder consumenten. "Ook het mee terugnemen van een gebruikte verpakking zit nog niet in de routine van veel van onze klanten", laat een woordvoerder van de supermarktketen weten.
Het initiatief maakte deel uit van Albert Heijns ambitie om in 2025 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Bij succes wilde de supermarktgigant het concept uitbreiden naar nog eens 50 filialen, maar die plannen zijn nu definitief van tafel. Het tapsysteem zou bijdragen aan voedselverspilling, besmettingsrisico’s met zich meebrengen en zorgen voor een rommelig schap doordat klanten knoeien of een zakje vullen en het bij nader inzien laten liggen.
Kruiden in navulpakjes
Als alternatief voor het tapsysteem introduceert Albert Heijn een schap met kruiden in navulzakjes, waarmee klanten thuis hun potjes kunnen bijvullen. "Door te leren en te testen zien we dat navulverpakkingen beter aansluiten bij de behoeften van de klant en dus ook effectiever zijn om verpakkingen te verminderen", aldus de woordvoerder. In de 5 pilotwinkels waar eerder de tapsystemen stonden, zijn nu zakjes met onder andere witte peperkorrels, chilivlokken en knoflookpoeder te vinden van het merk Badhu.
Albert Heijn benadrukt dat deze verpakkingen aanzienlijk minder materiaal gebruiken. Waar een gemiddeld kruidenpotje 100 gram weegt, komt een kruidenzakje op slechts 3 gram. Ook blijft Albert Heijn navulverpakkingen voor wasmiddel aanbieden. "Onze doelstelling voor dit jaar staat nog steeds en we zijn goed op weg", aldus de woordvoerder.
Reacties 0