Meer dan 90 procent van de Nederlanders beschouwt huismerken als een goed alternatief voor andere (duurdere) merken. Dat blijkt uit een online onderzoek naar huismerken, dat iedere zes maanden wordt uitgevoerd door AC Nielsen. In vergelijking met de bevolking van de 38 andere landen waar dit onderzoek werd uitgevoerd, blijkt de gemiddelde Nederlander het meest ontvankelijk voor huismerken. Dit geldt met name ook voor de zogenaamde `gevoelige productcategorieen`- producten waarbij groot belang wordt gehecht aan kwaliteit, zoals babyvoeding, shampoo en koelverse maaltijden. Meer dan 80 procent van de Nederlanders is van mening dat de huismerken zich kwalitatief kunnen meten met de bekende grote merken. Het meest kritisch zijn zij over de verpakking van de huismerkproducten: bijna de helft (43 procent) van de ondervraagden vindt dat deze er onaantrekkelijk en goedkoop uitziet. Een ruime meerderheid van de Nederlandse respondenten (65 procent) legt geen direct verband tussen huismerken en consumenten met lage inkomens. Op dat gebied deelt Nederland de koppositie met bijvoorbeeld Duitsland en Finland.
‘Gevoelige’ producten nu ook populair als huismerk
Gepubliceerd op 29 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0