Europese retailers met een dedicated webshop in drie of meer landen zien hun verkopen sneller dan gemiddeld toenemen. Dat concludeert Internet Retailer op basis van de ranking Internet Retailer Europe 500.
De verkopen van retailers met drie of meer dedicated webwinkels waren met een plus van 29 procent goed voor 62,5 miljard dollar (46 miljard euro). In 2012 was dat nog 48,4 miljard dollar. Daarmee groeit deze groep bijna twee keer zo snel als gemiddeld. Het gemiddelde groeipercentage van de spelers in de ranking bedroeg zeventien procent, wat 155 miljard dollar (113 miljard euro) opleverde.
Het Duitse Otto Group is met zestig e-commerce platforms actief in onder meer Nederland, Polen en Rusland. In 2015 moet de online verkoop acht miljard euro opleveren, zegt vice president Lars Finger van het e-commerce competence center van Otto Group. “Uiteindelijk willen we de grootste online retailer voor fashion en lifestyle binnen Europa worden.”
Otto Group moet bij het bedienen van de Europese consumenten inspelen op verschillen tussen de landen. Zo is de fulfilment in Rusland moeilijker dan in de rest van Europa. “Rusland biedt door zijn grootte voordelen voor e-commerce, maar de infrastructuur is niet zo ontwikkeld als in andere Europese markten.”
Reacties 0