Zelfstandig supermarktondernemers verliezen marktaandeel aan discountsupermarkten en online winkels. Die spelers nemen volgens financieel retailspecialist Marshoek een steeds groter deel van de omzettaart voor hun rekening, schrijft Het Financieele Dagblad.
Zelfstandig supermarktondernemers zagen in 2013 hun omzet met 1,1 procent stijgen, blijkt uit een benchmark onder enkele honderden eigen klanten van Marshoek. Daarmee blijven ze achter bij de inflatie die rond de 2,5 procent lag.
De supermarktondernemers moeten een nieuwe realiteit accepteren, zegt Marco Mulder, manager bedrijfseconomische advisering bij Marshoek. Dat betekent volgens hem dat het niet meer vanzelfsprekend is dat zij de inflatie kunnen bijbenen.
De verwachte groei van het online supermarktkanaal vergt volgens Mulder kostenbeheersing. “En omarm de technologische vooruitgang, door bijvoorbeeld in automatische bestelsystemen te investeren en in zelfscanapparatuur.”
‘Supermarktondernemers benen markt niet bij’
Gepubliceerd op 28 mei 2014 om 06:27
Reacties 0