Europese e-commercemarkt plust zestien procent in 2013

De Europese online retailmarkt is vorig jaar met 16,3 procent gegroeid naar 363,1 miljard euro. Dat blijkt uit het Europese B2C E-commerce Rapport 2014, dat dinsdag is gepubliceerd.

De 28 lidstaten van de Europese Unie zijn goed voor 87,6 procent (318,1 miljard euro) van alle Europese omzet, een groei van vijftien procent ten opzichte van 2012. Het Verenigd Koninkrijk (107,1 miljard), Duitsland (63,4 miljard) en Frankrijk (51,1 miljard) nemen veruit het grootste deel voor hun rekening. Nederlandse consumenten besteedden vorig jaar 10,6 miljard euro aan online aankopen.

Jaarlijks worden circa 3,7 miljard pakketten verzonden binnen Europa, schat de Europese koepelorganisatie Ecommerce Europe.

De online omzet groeit dit jaar met zo’n zeventien procent naar 425,5 miljard euro, verwacht voorzitter Wijnand Jongen. Tot 2016 groeit de Europese e-commercemarkt naar schatting jaarlijks met gemiddeld twintig procent naar een omzet van ongeveer 625 miljard euro. “De verwachte groei komt tot stand door hogere bestedingen in de gevestigde landen en een toename van het aantal e-shoppers in de opkomende landen”, stelt hij.

De regio Azië-Oceanië is met een online omzet van 406,1 miljard euro (plus 16,7 procent) de grootste ter wereld. Het Midden-Oosten en Afrika groeide het snelst met 32,6 procent naar 11,9 miljard euro, gevolgd door Latijns-Amerika, dat met 24,6 procent naar 37,9 miljard euro groeide. Noord-Amerika noteerde een groei van zes procent en kwam uit op 333,5 miljard euro omzet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!