Retailers missen een grote doelgroep doordat ze niet weten hoe ze islamitische consumenten kunnen bedienen. Dat zegt oprichter Abdelaziz Aouragh van luxemerk El Asira in Het Financieele Dagblad. Hij verkoopt online onder meer lingerie en massageoliën. Daarnaast werkt hij met het moederconcern van Christine le Duc aan de verkoop van erotische producten aan moslims.
Ondernemers en marketeers die zich verdiepen in de moslimconsument en alleen al kleine aanpassingen in de marketing of productverpakkingen doorvoeren, kunnen commercieel succes boeken, aldus Aouragh.
Rituals zou de islamitische markt bijvoorbeeld goed kunnen bedienen omdat moslims veel dagelijkse rituelen hebben. Moslims maken nu geen gebruik van de producten doordat de retailer veel Boeddhabeelden in de winkels en op de verpakkingen plaatst. “Je hoeft maar die verpakking aan te passen en je hebt er in alleen al in Nederland al meteen een potentiële doelgroep van een miljoen mensen bij.”
Daarnaast denken retailers ten onrechte dat moslima’s geen belangstelling hebben voor lingerie. “Die mensen hebben geen idee dat merken als Victoria’s Secret en La Vie en Rose enorme successen boeken in bijvoorbeeld Saoedi-Arabië.”
De angst om niet-islamitische klanten te verliezen door meer op moslims te focussen, is volgens Aouragh ongegrond. Een ondernemer die bijvoorbeeld een afbeelding van een halfnaakte vrouw op de verpakking van massageolie verandert in een beeld dat alleen sensualiteit suggereert, bereikt in één keer beide doelgroepen.
‘Retail laat moslimmarkt ten onrechte links liggen’
Gepubliceerd op 18 juni 2014 om 13:00
Reacties 0