Supermarkten haken aan op de ramadan

Supermarkten sluiten met hun assortiment aan op de behoeften van moslims die deze maand de ramadan houden. Jumbo deelt bijvoorbeeld recepten met producten die de keten standaard aanbiedt, schrijft de Financiële Telegraaf.

Albert Heijn biedt in 253 filialen in tijdelijke schappen onder meer dadels, vijgen en bladerdeeg aan. Vorig jaar en in 2012 deed de supermarktketen dat nog in respectievelijk 220 en 140 vestigingen. AH vraagt de filialen of zij hieraan willen meewerken. “Zij kennen het klantenbestand en de behoefte tenslotte het beste”, aldus een woordvoerder.

Daarnaast wordt in een aantal supermarkten van het Zaanse concern dit jaar voor het eerst halalsnoep verkocht. Veel snoepjes bevatten namelijk gelatine die gemaakt is met varkensproducten.

Moslims kopen tijdens de ramadan meer boodschappen, concludeert Motivaction na onderzoek naar het uitgavenpatroon van zeshonderd moslims in de vier grote steden. Waar zij normaalgesproken wekelijks 45 euro in zowel supermarkten als etnische winkels besteden, ligt dat bedrag tijdens de vastenmaand gemiddeld vijftig procent hoger.

Dat komt niet alleen doordat het een familiefeest is waarbij moslims luxer koken, zegt senior researchmanager Ahmed Ait Moha van het onderzoeksbureau. “Mensen doen met een hongerige maag boodschappen en kopen en koken daardoor veel meer dan ze opkunnen.”

Ait Moha stelde eerder dat supermarkten miljoenen euro’s aan omzet missen doordat ze niet inspelen op de behoefte van allochtone klanten. Met name in de grote steden signaleert hij een discrepantie tussen de vraag en het aanbod. “Er bestaan in Nederland duidelijke concentraties in wijken met bepaalde bevolkingsgroepen. Wat nog amper gebeurt is dat het assortiment wordt afgestemd op de vraag in die specifieke wijk. Als je dat wel doet, kan je met dat aanbod een grotere omzet realiseren.”


Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends