Management La Perla monitort groei met app

De Italiaanse modeketen La Perla wil binnen twee jaar doorgroeien naar driehonderd winkels en dertig procent meer omzet. Om de groei te monitoren heeft La Perla een mobiele applicatie ontwikkeld, die alle beschikbare data snel inzichtelijk maakt voor het topmanagement. Dat laat business development manager Nicola Sandoli van adviesbureau Iconsulting weten op het MicroStrategy World Forum in Barcelona.

La Perla is sinds vorig jaar in handen van investeerder Pacific Capital. Toen de nieuwe eigenaar met het management om tafel zat om de laatste cijfers door te nemen, kreeg hij volgens Sandoli vanwege de silostructuur van de organisatie van alle aanwezigen een ander antwoord. “Daarom pleitte hij voor een ‘mobile sales solution’”, stelt hij.

De app werd al binnen enkele weken geïntroduceerd bij de bovenste managementlaag en analisten van de modeketen. Daarin worden onder meer de verkopen, bestellingen en voorraden realtime inzichtelijk op mobiele apparaten. De meeste aandacht ging uit naar datavisualisatie, zegt Sandoli. “Het gaat er niet om dat je een fancy app lanceert, maar dat je de juiste cijfers op het juiste moment tot je beschikking hebt. Er hoeft niet langer gediscussieerd te worden over welke cijferlijst van welke Excel-sheet wordt aangehouden.”

In de mobiele app wordt onder meer onderscheid gemaakt tussen inkomsten uit eigen winkels, wholesale, outlets, franchise en e-commerce, zo blijkt uit de presentatie van het adviesbureau. Door via winkels door te klikken naar Spanje en Barcelona, kan het management direct zien hoe de verkopen van het filiaal op de internationale luchthaven zich verhouden met bijvoorbeeld vorig jaar.

Door de data snel inzichtelijk te maken, werkt La Perla volgens Sandoli aan het vertrouwen in zijn eigen cijfers. Momenteel ontwikkelt de retailer de app door, zodat ook storemanagers de mogelijkheden van business intellingence kunnen benutten. “De app is weliswaar al in gebruik, maar we blijven ondertussen veranderingen doorvoeren.”

La Perla beschikt momenteel over circa 210 vestigingen, waaronder één in Den Haag. Binnenkort opent de modeketen tevens een vestiging in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends