'Tracken van winkelpersoneel past bij deze tijd'

Retailers kunnen wifi-tracking inzetten om het eigen personeel te volgen via tags op hun kleding. “Dat bezorgt wellicht het gevoel van ‘big brother is watching you’, maar het past in een tijd waarin retailers hun winkel optimaliseren.” Dat zegt directeur Bart Schmitz van PFM, leverancier van bezoekerstelsystemen, in het zomernummer van RetailTrends.

Wanneer dagelijks tien manuren op de winkelvloer ontbreken, kan het personeel bijvoorbeeld te lang in de kantine zitten. Met behulp van wifi-tracking is dat inzichtelijk te maken, stelt Schmitz. “Elk uur winst is er één.”

Voor het volgen van eigen personeel via wifi-tracking is het wellicht nog wat vroeg, ziet Schmitz. Maar hij merkt dat steeds meer retailers de mogelijkheden van het systeem willen benutten. Nederland loopt met het aantal cases Europees gezien volgens hem behoorlijk voorop. “Net als in de Verenigde Staten, waar winkelketens als Nordstrom en Benetton al langer met wifi-tracking werken, raakt het algemeen geaccepteerd.”

Retailers krijgen volgens Schmitz door wat ze met het kwalitatieve telsysteem kunnen. “Inzichten die webwinkeliers al hadden, worden nu ook offline inzichtelijk.” Zo kan de winkelier de stopkracht van zijn etalage meten, inzicht krijgen in loop- en koopstromen en de personeelsplanning optimaliseren. Schmitz vertelt in RetailTrends 7/8 onder meer wat de toegevoegde waarde is van het meetinstrument voor queue management. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!