HEMA ziet nettoverlies verdrievoudigen

HEMA heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een nettoverlies van 22,2 miljoen euro geleden. Dat is 14,8 miljoen euro meer dan een jaar eerder, zo blijkt uit vrijdag gepubliceerde kwartaalcijfers.

HEMA gaf in juni obligaties uit voor zijn herfinanciering, waardoor de winkelketen voor het eerst verplicht is zijn kwartaalresultaten te publiceren. Een deel van het toegenomen verlies wordt veroorzaakt door hogere rentelasten, die opliepen van 15,9 naar 20,2 miljoen euro.

Verder blijkt dat de omzet in het eerste kwartaal terugliep van 257,6 naar 256,2 miljoen euro, ondanks de opening van 25 winkels. De identieke omzet ging met 1,9 procent achteruit. Vorig jaar daalden de vergelijkbare verkopen nog met 8,3 procent. Veruit de meeste omzet (204,4 miljoen euro) werd in Nederland geboekt. België en Luxemburg waren goed voor 34,1 miljoen, Frankrijk voor 11,6 miljoen en Duitsland voor 2,7 miljoen euro.

De Nederlandse retailer zag zijn operationele winst in het eerste kwartaal halveren van 23,3 naar 11,7 miljoen euro. HEMA verklaart die daling door een eenmalige kostenpost van 11,1 miljoen euro in verband met de lopende reorganisatie.

De winkelketen heeft als onderdeel van ‘Operatie Make Over’ onlangs onder meer zijn personeel in bakkerijen, distributiecentra en winkels gevraagd af te zien van betaalde pauzes. Daarnaast brak HEMA in maart de contracten met zijn vijftig grootste leveranciers eenzijdig open en worden de organisatie en het assortiment vernieuwd om meer snelheid in de winkels te krijgen.

Verder werd vorige week bekend dat HEMA op zoek moet naar een nieuwe directeur verkoop, omdat Machiel Lagerweij per 1 september de overstap maakt naar MS Mode. Eerder dit jaar nam de retailer al afscheid van inkoopdirecteur Wilma Veldman en marketingdirecteur Anne-Gien Haan.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends