Vomar stopt deze week voorlopig met de pilot waarbij consumenten hun boodschappen online kunnen bestellen. Dat meldt Distrifood op basis van een e-mail die de supermarkt gestuurd heeft naar zijn online klanten.
Vomar maakte zijn plannen voor een online boodschappendienst in oktober 2013 bekend. “Na een korte testperiode moeten wij concluderen dat we het door ons gewenste niveau op dit moment nog niet kunnen bieden”, stelt algemeen directeur Aart van Haren in het bericht.
De komende maanden beraadt de supermarktketen zich op de toekomst van zijn webshop. “Daarbij wordt gebruik gemaakt van de ervaringen van de afgelopen maanden”, aldus Van Haren.
Nederlandse supermarkten bedienen in vergelijking met andere onderzochte landen relatief weinig klanten online, concludeerde Blauw Research eerder in het rapport ‘The State of Online Grocery Retail in Europe’ van SyndicatePlus. Het online kanaal is in ons land naar schatting goed voor zo’n 290 miljoen euro en 0,85 procent van de totale supermarktomzet. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk liggen die bedragen op respectievelijk 7,8 miljard (3,8 procent) en 6,7 miljard euro (3,2 procent).
De achterblijvende dienstverlening is volgens Blauw Research de belangrijkste barrière in Nederland voor verdere groei. Zo bieden Nederlandse online supers niet voldoende gemak aan zijn klanten. Waar Britse supermarkten nog dezelfde dag bezorgen, is de levertijd bij marktleider Albert Heijn bijvoorbeeld één of twee dagen.
Daarnaast beperkt de hoge supermarktdichtheid een verdere ontwikkeling van het online kanaal. De Nederlandse markt voor online boodschappen heeft volgens de onderzoekers de potentie om tussen de twintig en dertig procent van de bevolking te bedienen.
Vomar zet websuper in de ijskast
Gepubliceerd op 12 augustus 2014 om 13:42
Reacties 0