Juni pakt matig uit voor retailers

De detailhandelsomzet lag in juni dit jaar 1,9 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Consumenten kochten minder en ook de prijzen daalden licht, meldt het CBS woensdag bij de publicatie van de maandcijfers.

De terugval heeft tevens te maken met een minder gunstige samenstelling van de koopdagen, aldus het CBS. Ondanks de teruggang in juni was de omzet in het tweede kwartaal nog wel bijna één procent hoger dan vorig jaar. Op kwartaalbasis was dit de eerste groei in twee jaar tijd.

Met name non-foodretailers zagen hun verkopen flink afnemen. Na vijf maanden van groei lag hun omzet in juni bijna vijf procent lager dan vorig jaar, terwijl het volume met circa vier procent kromp. Winkels met bovenkleding en textielsupermarkten boekten respectievelijk 6,2 procent en 7,2 procent minder omzet. Ook retailers binnen woninginrichting (min 6,2 procent), consumentenelektronica (min 4,2 procent) en huishoudelijke artikelen (min 6,9 procent) realiseerden minder omzet.

Drogisterijen boekten 1,2 procent meer omzet dan een jaar eerder. De doe-het-zelfbranche hield de omzet gelijk aan in juni vorig jaar. Winkels in voedings- en genotsmiddelen wisten ongeveer één procent meer omzet te boeken dan een jaar eerder. Onder meer de pinksteraankopen van consumenten droegen daar aan bij. Vorig jaar haalden klanten deze boodschappen in mei en dit jaar in juni.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!