‘Autoverkoop bereikt dieptepunt’

In 2014 worden circa 380 duizend nieuwe auto’s verkocht en dat is het laagste aantal sinds 1969. Dat voorspelt Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche.

Eerder schatte Aumacon de verkoop van nieuwe auto’s nog op ongeveer 415 duizend stuks. De organisatie ging daarbij uit van het herstellend consumentenvertrouwen en extra impulsen vanuit de vervangingsvraag. “Die blijft echter uit”, zegt directeur Clem Dickmann.

De verminderde vraag naar nieuwe auto’s is volgens hem structureel. Dat komt onder meer doordat consumenten minder waarde hechten aan een auto als statussymbool. “Het gaat de consument niet meer om het bezitten van een wagen, maar om het gebruik ervan.”

Inmiddels zijn er allerlei alternatieven ontwikkeld voor het bezit van een auto. Zo delen veel mensen hun auto met anderen of gebruiken ze een auto voor een bepaalde vergoeding per keer. “Nederland heeft voor dit soort initiatieven een goede infrastructuur”, aldus Dickmann. “Ook het openbaar vervoer is goed geregeld.”

Autodealers profiteren volgens Dickmann van de verkoop van gebruikte auto’s en onderdelen en reparatiewerkzaamheden. Desondanks schrijft de helft van de dealers rode cijfers, stelt hij. “Grote dealers doen het relatief goed, vooral dankzij hun schaalgrootte. De kleine dealer krijgt het moeilijk.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!