De crisis en de spaarzame consument hebben de markt van kledingdiscounters opgesplitst. Grote spelers als Zeeman en Primark hebben het tij mee, terwijl kleine spelers in zwaar weer zitten. Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van de jaarverslagen binnen de branche.
Primark en Zeeman zagen hun omzet het afgelopen jaar stevig groeien. Wibra zag zijn omzet en winst juist teruglopen, terwijl terStal in het rood terecht is gekomen. Eerder werden relatief kleine spelers als Hans Textiel, Henk ten Hoor en Piet Kerkhof al failliet verklaard.
In het segment red je het volgens managing director Frank Quix van Q&A Research & Consultancy alleen als je massa en het bijbehorende inkoopvoordeel hebt. Daar zijn retailers als Hans Textiel en Piet Kerkhof volgens hem aan ten onder gegaan. “Die lage marges kun je je als kleine speler gewoon niet veroorloven.”
Daarnaast hebben Zeeman en Primark een duidelijk verhaal en toegevoegde waarde, stelt marketingstrateeg Paul Moers. “Wibra en terStal zijn grauwe winkels, met grijze kleding en grijze prijzen.” Dat Zeeman beter presteert dan zijn concurrenten komt daarnaast doordat de retailer in beweging is gebleven, zegt iemand die het concern goed kent. “In reactie op de opkomst van bijvoorbeeld Primark heeft Zeeman zijn prijzen de afgelopen jaren wel degelijk verlaagd.”
Primark en Zeeman moeten echter in beweging blijven om de wind in de recht te houden, zegt Quix. Zo kunnen nieuwe toetreders als het Duitse KiK en het Franse Kiabi op termijn grote uitdagingen vormen. Ook Action en Lidl zijn mogelijke concurrenten, aangezien zij volgens hem steeds meer textiel verkopen. “En alle handdoeken en T-shirts die mensen daar kopen, worden niet meer elders gekocht. De markt wordt niet groter.”
Reacties 0