De detailhandel heeft een nieuw soort leiders nodig dat flexibel kan anticiperen op de snelle veranderingen binnen de markt en consumentenvoorkeuren. Dat stelt Boyden Global Executive Search in het Executive Monitor-rapport dat donderdag verscheen.
Veel huidige bestuurders kunnen volgens het consultancybureau niet snel genoeg reageren op de technologische ontwikkelingen en de groei van online aankopen. In Nederland speelt daarnaast mee dat private equity-investeerders steeds actiever worden in het overnemen en herstructureren van food- en fashionretailers, stelt partner Alain Kok van Boyden Nederland. “Dit gaat vaak gepaard met een toename van de vraag naar meer ondernemende en vooruitstrevende managers die de consumentenvoorkeuren en online technologische ontwikkelingen begrijpen en aanvoelen.”
Door het veranderende retaillandschap ziet Boyden binnen de branche meer functies ontstaan die inspelen op digitalisering, zoals app-ontwikkelaars, social mediamanagers en marketinganalisten. Daarnaast kiezen retailondernemingen volgens Boyden vaker voor luxelabels om in te spelen om hun klanten een omnichannel ervaring te bieden. Zo stelde Apple in oktober vorig jaar voormalig ceo Angele Ahrents van Burberry aan, terwijl onlangs bestuurder Paul Deneve overkwam van Yves-Saint Laurent.
‘Omnichannel retailing vergt nieuwe type bestuurders’
Gepubliceerd op 3 november 2014 om 00:00
Reacties 0