'Primark heeft het shoppen voorgoed veranderd'

De consument betaalt door toedoen van Primark steeds minder voor kleding. Dat zegt chief executive George Weston van Associated British Foods, het moederconcern van de Ierse modeketen. “De manier waarop mensen aan het kopen van kleding denken is voorgoed veranderd.”

De prijsvechter breidt zijn aanwezigheid op het Europese vasteland in rap tempo uit, zo bleek uit het deze week gepubliceerde jaarrapport. Primark beschikt inmiddels over bijna driehonderd vestigingen in tien landen. De retailer opende afgelopen boekjaar 28 nieuwe winkels, waaronder vier in Nederland.

Primark kan niet alleen in Nederland bij elke winkelopening op een enorme toeloop rekenen. Ook in Frankrijk, waar de modeketen eind vorig jaar zijn eerste winkel opende, komt iedere keer veel publiek. Komend jaar gaat de eerste winkel in de Verenigde Staten open. Het Amerikaanse debuut zal vanwege het ontbreken van naamsbekendheid veel minder publiek trekken dan in Frankrijk, verwacht Weston. De focus ligt volgens hem daarom op het openen van winkels om naam op te bouwen.

Winkelpanden zijn in de Verenigde Staten makkelijker te verkrijgen dan in Europa, ziet Weston. “Er zijn veel retailers zoals Sears en JC Penney die over te veel winkelruimte beschikken.” Sears heeft inmiddels zeven locaties aan Primark verhuurd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!