Overname drukt resultaat Burger King

Burger King heeft over het derde kwartaal een nettoverlies van 23,5 miljoen dollar (18,7 miljoen euro) in de boeken geschreven. In dezelfde periode vorig jaar realiseerde de fastfoodketen nog een winst van 68,2 miljoen dollar.

De rode cijfers zijn volgens Burger King het gevolg van de geplande overname van de Canadese koffieketen Tim Hortons. Uiteindelijk moet deze overname besparingen opleveren, omdat Burger King hierdoor zijn hoofdkantoor naar Canada kan verplaatsen, waar een gunstig belastingklimaat heerst. Het land heeft zijn vennootschapsbelastingtarieven in 2012 verlaagd naar vijftien procent. Ook onder meer Nike, Starbucks en Apple brachten hun hoofdkantoor buiten de Verenigde Staten om via een zogenoemde tax inversion te profiteren van een gunstiger fiscaal stelsel.

De fastfoodketen en koffieketen bereikten afgelopen zomer een akkoord over de overname, waarmee een bedrag van elf miljard dollar gemoeid was. Tim Hortons heeft een marktwaarde van circa 8,4 miljard dollar, terwijl Burger King circa 9,6 miljard waard is. Samen beschikken de partijen over meer dan achttienduizend vestigingen in honderd landen wereldwijd. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!