September matige maand voor detailhandel

Een sterke krimp in de modebranche heeft de detailhandelsomzet in de maand september gedrukt. Ondanks een gunstige samenstelling van de koopdagen liep de totale omzet met 0,4 procent terug ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Non-foodwinkels zagen de omzet in september met 3,9 procent teruglopen, bij een volumedaling van 3,1 procent. Vooral modewinkels noteerden met 12,2 procent een forse teruggang. Textielsupermarkten zagen hun omzet met zeven procent onderuit gaan. Deze winkels ondervonden volgens het CBS hinder van het relatief zachte, droge en zonnige weer in september.

Ook winkels in huishoudelijke artikelen boekten met 2,4 procent fors minder omzet. Positieve cijfers waren er voor de doe-het-zelfwinkels (plus 3,3 procent), elektronicazaken (plus 1,6 procent), woonwinkels (plus 1,1 procent) en drogisterijen (plus 0,9 procent).

Winkels in voedings- en genotmiddelen zagen de omzet met vier procent toenemen. Zowel de prijs (0,2 procent) als het volume (3,7 procent) namen afgelopen september toe. Supermarkten boekten 4,1 procent meer omzet, terwijl speciaalzaken met 2,8 procent groeiden. Als rekening wordt gehouden met het verschil in samenstelling van de koopdagen dan was er in september een kleine omzetstijging, evenals in augustus.

De omzet van onlinewinkels en postorderbedrijven nam met 9,3 procent toe, na een groei van 6,8 procent in augustus. Over de eerste negen maanden groeide deze sector met negen procent, terwijl de totale detailhandel met 0,1 procent groeide.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!