DA wint rechtszaak van eigen coöperatie

DA Retailgroep heeft toestemming van de rechter om de uitrol van de nieuwe winkelformule voort te zetten. Het drogisterijconcern is vorige maand in het gelijkgesteld in een rechtszaak die door de coöperatie was aangespannen. Dat bevestigt een woordvoerder aan RetailNews.

In juni legde de rechtbank in Arnhem de uitrol nog stil, omdat de handelswijze van DA niet door de beugel kon. De winkelketen besloot namelijk zonder toestemming van de Coöperatieve Drogisten Associatie om de nieuwe formule uit te rollen, waarbij de omgebouwde vestigingen onder de nieuwe bv DA Totaal Retail vallen. Een nieuw gesprek tussen de twee partijen leverde echter niets op, zo laat de woordvoerder weten. De rechter heeft daarop besloten DA toch groen licht te geven.

DA bouwde de eerste winkel al in mei om naar het nieuw concept, waarin de thema’s fris, gezond en mooi centraal staan. Klanten vinden in de eerste ‘wereld’ het traditionele drogisterijassortiment, terwijl voor het thema gezond een samenwerking met Vitaminstore is aangegaan. “De recente overname van Mooi Parfumerie vult het laatste stuk in”, aldus de woordvoerder.

In totaal zijn nu drie franchisewinkels en één eigen winkel vernieuwd en de eerste resultaten zijn volgens haar positief. “Dat is zowel terug te zien in de reacties van de klanten als in de omzetcijfers.”

DA wil de nieuwe winkelformule het liefst naar al zijn circa vierhonderd winkels brengen, maar is daarbij afhankelijk van de investeringsbereidheid van zijn ondernemers. Het retailconcern geeft hen de mogelijkheid om te kiezen tussen een small, medium en large variant van de drie thema’s in de nieuwe winkel, afhankelijk van het vloeroppervlak en het marktgebied. “Wanneer er bijvoorbeeld al een Kruidvat en Etos in de winkelstraat zit maar Douglas niet, kan de ondernemer kiezen voor een grotere parfumerieafdeling.”

DA zegt niet weten in hoeverre de coöperatie nog verdere stappen overweegt om de nieuwe formule tegen te houden. Het dagelijks bestuur van de Coöperatieve Drogisten Associatie is niet bereikbaar voor commentaar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!