Whoppah heeft een nieuwe markt toegevoegd. De oud-RetailRookie is, na Nederland, België en Duitsland, sinds deze maand ook in Frankrijk actief. RetailTrends sprak met medeoprichter Evelien Bunnik-Remmelts over de stappen en hoe de toekomst eruitziet.
Waarom zijn jullie nu ook actief in Frankrijk?
“Frankrijk was de logische volgende stap voor het merk. Als je al actief bent in Nederland, België en Duitsland, dan is Frankrijk een mooie toevoeging. Daarnaast is de adoptie van tweedehands in Frankrijk al groot. We halen daar al veel traffic vandaan, zowel met kopers als verkopers.”
Wat voor uitdagingen biedt de uitbreiding?
“We hadden nog geen Franse taal in de customer support en op de website. Als je naar Frankrijk gaat, moet dat natuurlijk wel op orde zijn. Door het Franstalige aspect nu goed in te bouwen, pakken we Wallonië ook gelijk mee. Maar uitbreiden naar een nieuw land is niet alleen je website vertalen. Je moet je ook verdiepen in de wet- en regelgeving, de manieren van betalen en je logistieke netwerk op orde maken.
Wij zijn ooit begonnen met het idee om de marktleider van...
Whoppah heeft een nieuwe markt toegevoegd. De oud-RetailRookie is, na Nederland, België en Duitsland, sinds deze maand ook in Frankrijk actief. RetailTrends sprak met medeoprichter Evelien Bunnik-Remmelts over de stappen en hoe de toekomst eruitziet.
Waarom zijn jullie nu ook actief in Frankrijk?
“Frankrijk was de logische volgende stap voor het merk. Als je al actief bent in Nederland, België en Duitsland, dan is Frankrijk een mooie toevoeging. Daarnaast is de adoptie van tweedehands in Frankrijk al groot. We halen daar al veel traffic vandaan, zowel met kopers als verkopers.”
Wat voor uitdagingen biedt de uitbreiding?
“We hadden nog geen Franse taal in de customer support en op de website. Als je naar Frankrijk gaat, moet dat natuurlijk wel op orde zijn. Door het Franstalige aspect nu goed in te bouwen, pakken we Wallonië ook gelijk mee. Maar uitbreiden naar een nieuw land is niet alleen je website vertalen. Je moet je ook verdiepen in de wet- en regelgeving, de manieren van betalen en je logistieke netwerk op orde maken.
Wij zijn ooit begonnen met het idee om de marktleider van Europa te worden, dus we hebben alles zo gebouwd dat het ook schaalbaar is. Toch kost het uiteindelijk altijd meer tijd dan je denkt om het goed op te zetten.”
Jullie hebben eenzelfde stap gezet naar Duitsland in 2022. Is dat een voorbode voor hoe het nu moet gaan?
“Met Duitsland erbij konden we significant groeien. Het voordeel van een nieuw land toevoegen is dat je kunt opschalen en meer verkopers en kopers kunt krijgen. Maar je koppelt natuurlijk ook de landen aan elkaar. We hebben van Duitsland heel veel geleerd, qua introductie op een grote markt en waar de kansen liggen om kopers en verkopers te bereiken. Dat kunnen we nu voor een deel toepassen op Frankrijk. Door nu dat land toe te voegen, vergroten we de markt voor Duitsland ook weer. Zowel in Frankrijk als in Duitsland zitten veel designliefhebbers en we hebben gezien hoe grote steden als Berlijn voor heel veel traffic zorgen. Daarnaast ben ik ook tevreden over de ontwikkeling van onze naamsbekendheid.”
Hoe gaat het met jullie in Nederland?
“Als Nederlands platform bereik je de grenzen snel en dan kijk je naar andere, grotere markten dichterbij. Toch zijn er in Nederland nog wel kansen. We zijn al bekend onder de designliefhebbers, maar er is groei mogelijk. We willen nog meer top-of-mind komen. Als mensen nu aan tweedehands denken, dan denken ze aan Marktplaats. Wij zijn inmiddels een serieus alternatief.
Dat zie je in Nederland trouwens goed. De markt voor tweedehands groeit hard en daar doen wij het ook voor. We geloven in circulariteit. Het is beter voor de portemonnee en de planeet. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat we voor heel veel producten naar een circulaire economie gaan. Wat Vinted heeft gedaan voor fashion, willen wij voor interieuritems doen. Ook al is er concurrentie, het is fijn dat er partijen als Marktplaats en Vinted zijn. Samen maken we de tweedehands markt groot. Iedereen die wij kunnen overhalen om een gebruikt product te kopen, voelt als een overwinning.”
De expansie naar Frankrijk werd mogelijk dankzij een investering. Mik je nog op nieuwe investeringen voor verdere groei?
“We gaan dit jaar weer een investeringsronde in. Dat hebben we nodig voor die algemene groei, maar niet alleen voor nieuwe markten. We willen juist ook kijken of we kunnen investeren in onze huidige markten. We willen de efficiëntie van de logistieke operatie optimaliseren. We willen de drempel voor zowel kopers als verkopers verder verlagen. En we kunnen nog een beetje werken aan de naamsbekendheid.”
Hoe ziet 2024 er verder voor jullie uit?
“We willen de Franse markt laten werken, dus daar moet veel aandacht voor zijn. Als we in dat land alles op orde hebben en het kunnen laten slagen, hebben we een heel goed jaar gedraaid.
Daarnaast willen we het platform verbeteren en misschien wat nieuwe features toevoegen. We hopen dat de consument binnenkort met augmented reality kan kijken hoe een meubel in zijn huis past. Dat zijn extra tools om het kopen van tweedehands design makkelijker te maken voor de klant. Genoeg uitdagingen dus.”