De wereldwijde e-commerceomzet is vorig jaar met 23,6 procent toegenomen. In totaal waren 4,1 miljard online shoppers goed voor 1,552 miljard euro omzet. Dat blijkt uit het Global B2C E-commerce Report dat is uitgevoerd door Ecommerce Foundation, onder auspiciën van koepelorganisatie Ecommerce Europe.
Europa en Noord-Amerika waren lange tijd qua omzet ’s werelds grootste e-commerceregio’s. In 2013 waren deze continenten goed voor respectievelijk 482,3 en 452,4 miljard euro. De Aziatisch-Pacifische regio is sinds vorig jaar echter het grootst met 567,3 miljard euro omzet, grotendeels dankzij de online groei in China. Latijns-Amerika (33,2 miljard) en het Midden-Oosten en Noord-Afrika (14,7 miljard) volgens op grote afstand.
De Verenigde Staten blijft met 419 miljard euro het land met de grootste e-commerceomzet ter wereld. China was in 2013 goed voor 328,5 miljard euro en gaat de Amerikanen dit jaar naar verwachting voorbij. Het Verenigd Koninkrijk (142,3 miljard), Japan (136,7 miljard) en Duitsland (84,2 miljard) completeren de top vijf.
De wereldwijde online omzet groeit naar verwachting dit jaar met 22,9 procent, waarmee de totale omzet op 1,907 miljard euro uitkomt. Daarvan komt zo’n 13,7 miljard euro uit ons land, verwacht belangenvereniging Thuiswinkel.org.
Reacties 0