‘Schade webfraude meer dan vijf miljard euro’

Ruim een miljoen Nederlandse consumenten zijn de afgelopen twee jaar gezamenlijk voor 5,3 miljard euro opgelicht door malafide online verkopers. Dat concludeert het meldpunt Fraudehelpdesk na onderzoek onder duizend mensen van achttien jaar en ouder.

Negen procent is recentelijk het slachtoffer geworden van online oplichting, voor een gemiddeld bedrag van 4900 euro. Ruim driekwart van de slachtoffers is voor enkele honderden euro’s het schip in gegaan bij het bestellen van niet-bestaande smartphones of concertkaarten. Bij twaalf procent lag de schade tussen de duizend en tienduizend euro, terwijl drie procent meer dan twintigduizend euro is kwijtgeraakt.

Vooral hoogopgeleide dertigers en veertigers krijgen volgens de onderzoekers te maken met fraude via internet. “Maar dat is tegelijk ook de groep die het meest actief is met aankopen op het web”, aldus een woordvoerder van Fraudehelpdesk in De Telegraaf. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!