HEMA heeft zijn identieke omzet in de laatste twee maanden van 2014 flink zien afnemen. In november en december lag de omzet in de winkels die minstens een jaar open waren 3,6 procent lager dan een jaar eerder. Dat heeft de winkelketen donderdag bekendgemaakt.
De daling was in België en Luxemburg het grootste met 4,5 procent, mede door een teruglopend aantal bezoekers in de winkels. In Nederland lag de omzet 3,4 procent onder die van vorig jaar. HEMA introduceerde afgelopen najaar nog een nieuw winkelconcept in alle vestigingen in ons land en is van plan de Belgische winkels dit jaar onder handen te nemen.
Onderdeel van het nieuwe concept zijn presentatietafels met zogenoemde blijmakers. Deze ruim zeshonderd zelf ontworpen producten leveren inmiddels maandelijks zo’n miljoen euro omzet op. Verder worden de huishoudelijke artikelen en verzorgingsproducten sinds de ombouw beter verkocht. De verkoop van vers voedsel blijft volgens het concern echter achter.
In Duitsland en Frankrijk nam de identieke omzet met respectievelijk 3,2 en 8,4 procent toe. De verkopen aan franchisenemers namen juist met 4,7 procent af, omdat die volgens de winkelketen voorzichtig zijn met bestellen.
Het gebroken boekjaar van HEMA loopt tot en met januari, waardoor er nog geen jaarcijfers beschikbaar zijn. Uit de laatste kwartaalcijfers bleek echter dat de winkelketen over de eerste negen maanden al 67,1 miljoen euro in het rood stond.
Een uitgebreide analyse van de haperende HEMA staat in het januarinummer van HEMA. Rode cijfers, het sluiten van enkele vestigingen en de toenemende en veranderende concurrentie in de markt roepen de vraag op hoe één van Nederlands topmerken zijn marktpositie kan behouden. Heeft HEMA met de recente metamorfose en nieuwe slogan een passend antwoord op de marktontwikkelingen? Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0