Detailhandelsomzet krimpt door koopdageffect

De Nederlandse detailhandelsomzet lag in november 0,6 procent lager dan een jaar eerder vanwege de samenstelling van koopdagen. November had vorig jaar een vrijdag minder en een zondag meer dan in 2013. Zonder dit verschil noteerde de detailhandel een lichte omzetstijging, zo meldt het CBS vrijdag.

Vooral de omzet van foodretailers werd gedrukt door het koopdageffect. In totaal zetten zij een procent minder om, nadat de omzet in oktober nog met vier procent toenam. Waar de prijzen licht stegen, kromp het volume met 1,6 procent.

Non-foodwinkels behaalden in november dezelfde omzet als in 2013. De prijsdaling van één procent werd volgens het CBS gecompenseerd door een even sterke groei van het volume. Vooral winkels in woninginrichting deden het goed met een omzetstijging van bijna drie procent. Textielsupermarkten, doe-het-zelfzaken en winkels in bovenkleding en in huishoudelijke artikelen zagen hun omzet echter afnemen.

De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels nam in november met 10,8 procent toe, nagenoeg gelijk aan de groei in de maanden ervoor.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!