Detailhandel start 2015 voorzichtig positief

De Nederlandse detailhandelsomzet is in januari met 0,8 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee houdt de detailhandel de groei vast die in 2014 is ingezet, zo maakt het CBS maandag bekend.

De sector profiteerde licht van een positief koopdageffect, maar ook na correctie is er sprake van groei. Zowel winkels in de foodsector als non-foodwinkels zagen hun omzet en verkoopvolume toenemen. De prijzen daalden juist iets sterker dan in voorgaande maanden.

De groei van drie procent in de foodbranche is volledig toe te schrijven aan supermarkten, aangezien speciaalzaken wat omzet inleverden. In de non-foodsector presteerden vooral drogisterijen goed met een plus van vier procent. Winkels in consumentenelektronica en woninginrichting zagen hun omzet met respectievelijk 3,5 en drie procent toenemen.

Winkels in bovenkleding noteerden een daling van een half procent. Doe-het-zelfzaken (min 3,7 procent), winkels in huishoudelijke artikelen (min 3,9 procent) en textielsupermarkten (min 9,1 procent) zagen hun omzet echter nog harder teruglopen. In totaal groeide de non-foodsector met 1,2 procent in omzet.

Postorderbedrijven en internetwinkels realiseerden ruim negen procent meer omzet dan in januari vorig jaar. Dat is een iets minder sterke groei dan de afgelopen maanden, toen de webwinkeliers volgens belangenvereniging Thuiswinkel.org de sterkste groei in de afgelopen vijf jaar meemaakten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!