Start-up ontwikkelt slimme compostbak voor supers

Het Amerikaanse WISErg werkt aan een intelligente compostbak die afvalresten van supermarkten omzet in organische mest. De start-up heeft onlangs elf miljoen dollar (10,2 miljoen euro) opgehaald voor de ontwikkeling van de zogenoemde Harvester.

De Harvester is bedacht door Jose Lugo en Larry LeSueur, oprichters van WISErg en oud-techneuten van Microsoft. Het apparaat verzamelt data over de verwerkte afvalresten van supermarkten. Het systeem noteert de voedselcategorie en de reden voor het weggooien. Eenmaal gevuld met afval komen ook het gewicht en de temperatuur aan bod, en worden digitale foto's genomen. Vervolgens zet het de voedingsstoffen uit de afvalresten om in vloeibare mest die verkocht wordt aan producenten van biologische gewassen. De verkoop van deze mest is de grootste bron van inkomsten voor WISErg.

Momenteel wordt de Harvester gebruikt door acht supermarkten en getest door een aantal Costco-vestigingen in en rondom Seattle. Daarnaast is er een pre-order voor twintig Harvesters en zijn er volgens LeSuer gesprekken met een aantal grote supermarktketens. In de komende periode hoopt WISErg drie tot vijf Harvesters per maand uit te leveren. In de komende maanden moet dit aantal oplopen tot veertig Harvesters per week, die worden gemaakt bij verschillende lokale partners van de start-up.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!