De nieuwe HEMA-ceo Tjeerd Jegen is gevormd door de expansiedrift van zijn vorige werkgevers in Oost-Europa. Jegen werkte daar tussen 2000 en 2009 voor supermarktketens van Ahold en Metro Group en raakte er naar eigen zeggen verslaafd aan groei, zo schrijft Het Financieele Dagblad.
In Oost-Europa zag Jegen de opkomende middenklasse zijn geld spenderen in nieuwe supermarkten. Als managing director van de Roemeense Metro-dochter Hypermarket opende hij in twee jaar tijd dertien supermarkten. “Groei geeft mij adrenaline. In Nederland was ik gewend aan drie of vier procent en plotseling leidde ik een bedrijf met tien, dertig, veertig procent groei”, aldus Jegen in een eerder interview.
Na bestuursfuncties voor Tesco in Azië treedt Jegen in 2011 aan als managing director bij het Australische Woolworths. Woolworths is met een omzet van 42 miljard dollar de grootste retailer van Australië. Ook daar is hij verantwoordelijk voor supermarkten.
Zijn supermarktachtergrond is een nadeel voor HEMA, stelt marketingexpert Paul Moers in het Algemeen Dagblad. “Warenhuizen zijn een heel speciale tak van sport.” Ook retailkenner Chantal Riedeman van Shopology is sceptisch. “Ik hoop dat hij van het bedrijf geen supermarkt wil maken. Daar zitten we niet op te wachten.”
Jegen begint 13 april als ceo bij HEMA. Ronald van Zetten draagt dan na twaalf jaar het stokje over. Op RetailWatching worden zijn roerige HEMA-jaren belicht.
Opvolger Ronald van Zetten is verslaafd aan groei
Gepubliceerd op 3 april 2015 om 07:36
Reacties 0