Albert Heijn koppelde zijn Appie-app begin deze maand al aan de Android-smartwatch, maar zei daarbij niets over de Apple Watch. Terwijl dat slimme horloge sinds vandaag officieel is te verkrijgen. Onder meer in Australië zijn de eerste horloges al bezorgd.
Woolworths
Down Under sprong Woolworths, de voormalige werkgever van de nieuwe HEMA-topman Tjeerd Jegen, al voor de lancering in op de Apple Watch. De retailer introduceerde er namelijk de Woolies Shop-app, die sinds afgelopen december in ontwikkeling was. De app moet dragers van het horloge van relevante informatie voorzien tijdens het winkelen. Zo laat het de dichtstbijzijnde locaties zien, inclusief de afstand per voet of auto en de openingstijden. Daarnaast kunnen gebruikers er boodschappenlijstjes mee maken en aan de hand daarvan door de winkel navigeren. De items zijn vervolgens op het horloge af te strepen. Eigenlijk precies zoals bij Albert Heijn.
Marsh
Marsh was er nog eerder bij. Begin dit jaar kondigde de Amerikaanse supermarktketen een iBeacon-experience voor de Apple Watch aan. Zodra een klant zijn supermarkt binnenkomt krijgt hij relevante updates over de producten op zijn boodschappenlijst en kan hij persoonlijke recepten ontvangen op basis van zijn voorkeuren.
Ocado
Het Britse Ocado kiest voor een hele andere toepassing voor zijn supermarkt dan zijn Amerikaanse collega's. Ocado heeft als online speler dan ook vrij weinig aan beacons. De websuper laat zijn klanten boodschappen doen via het slimme horloge, door met spraakherkenning te werken. Daarnaast kan de app dankzij een zelflerend algoritme al een deel van het boodschappenlijstje invullen, gebaseerd op eerdere aankopen van de klant. Allemaal met als doel om het lijstje binnen vijftien seconden compleet te krijgen.
Asos
Landgenoot Asos heeft als één van de eerste moderetailers een eigen app gelanceerd voor de Apple Watch. De app is sinds vandaag, de dag van de officiële lancering van de horloge, te downloaden. Gebruikers kunnen producten van Asos daarmee bekijken en opslaan in hun winkelwagen. Afrekenen kan (nog) niet met de Apple Watch. De horloge-app laat zijn gebruikers wel persoonlijke aanbevelingen zien. Die zijn zoals al gebruikelijk in zijn webwinkel gebaseerd op eerdere aankopen en de zoekgeschiedenis van de klant.
Amazon
Amazon heeft zijn iPhone-app gisteravond nog geüpdatet, speciaal voor de lancering van de Apple Watch. Gebruikers kunnen het horloge nu inzetten om de aankoop zowel op de 'wish list' te zetten, als af te rekenen. Daardoor hoeven ze het product alleen maar in te spreken en voor de optie 'Buy now with 1-Click' te kiezen. Alle gegevens weet Amazon namelijk al vanwege de koppeling met de app. Mocht de klant bijvoorbeeld toch zijn bezorgadres willen wijzigen, dan kan hij de smartphone-app openen, die precies weet waar hij is gebleven.
QVC
Consumenten die beschikken over een Apple Watch en een iPhone kunnen deze combinatie verder gebruiken om op televisie getoonde producten te kopen. Homeshoppingnetwerk QVC heeft zijn iOS-app namelijk voorzien van smartwatchmogelijkheden. De app van het netwerk geeft gebruikers de mogelijkheid om producten die voorbij komen op het kanaal direct te kopen. De nieuwe Apple Watch-toevoeging laat hen de productinformatie van getoonde artikelen rechtstreeks naar hun pols sturen. Wanneer zij meer informatie zoeken, of wanneer zij het product willen aanschaffen dienen zij het artikel te forwarden naar hun iPhone of iPad. Gebruikers van de app ontvangen daarnaast voortaan de dagelijkse deal van het platform als eerste op hun smartwatch.
De Watch App Store met drieduizend apps is inmiddels online. In eigen land blijven de initiatieven voor de slimme horloges van Apple vooralsnog achterwege. Het is überhaupt onduidelijk wanneer ze hier te koop zijn. Volgens de laatste geruchten kunnen er vanaf 8 mei pre-orders geplaatst worden, maar dat is allerminst zeker. Albert Heijn houdt de ontwikkelingen in ieder geval in de gaten, laat een woordvoerder weten. "Maar we willen eerst leren van de Android-smartwatch. Concrete plannen voor een combinatie met de Apple Watch zijn er nog niet, al ligt dat natuurlijk wel voor de hand."
Verwacht wordt dat steeds meer retailers de weg naar de Apple Watch gaan vinden, zoals ze eerder al de iPhone en Apple Pay omarmden. Whole Foods accepteert bijvoorbeeld inmiddels Apple Pay als betaalmethode, maar daar hoeft de supermarktketen het volgens PSFK niet bij te houden. Het mediabedrijf voor de laatste trends schetste aan de hand van een bezoek aan Whole Foods en de Apple Watch alvast een beeld van de winkel van de toekomst.
Reacties 0