De winkel van de toekomst zit vol slimme technologie, is de overtuiging van Colruyt. De Belgische supermarktketen innoveert dan ook graag en geregeld. Een greep uit een aantal innovaties.
Zelfrijdend
In het dc in Londerzeel rijden autonome voertuigen rond op de versafdeling. De 22 wagentjes helpen medewerkers bij het orderpicken. Op de schermen wordt een lijst getoond met de te verzamelen producten, waarna automatisch de meest efficiënte route wordt gekozen. Medewerkers laden de producten vervolgens op de wagentjes.
Colruyt Group
762 eigen winkels
1.056 franchisers en zelfstandig ondernemers
€10.8 mrd omzet (2023-2024)
€357 mln nettowinst
3 markten
Koude kluisjes
Niets zo vervelend om na een...
De winkel van de toekomst zit vol slimme technologie, is de overtuiging van Colruyt. De Belgische supermarktketen innoveert dan ook graag en geregeld. Een greep uit een aantal innovaties.
Zelfrijdend
In het dc in Londerzeel rijden autonome voertuigen rond op de versafdeling. De 22 wagentjes helpen medewerkers bij het orderpicken. Op de schermen wordt een lijst getoond met de te verzamelen producten, waarna automatisch de meest efficiënte route wordt gekozen. Medewerkers laden de producten vervolgens op de wagentjes.
Koude kluisjes
Niets zo vervelend om na een drukke werkdag - en met een lege maag - door de supermarkt te moeten voor een laatste boodschap voor het diner. Colruyts bezorgdienst Collect & Go heeft daar iets op bedacht: gekoelde lockers. In het Belgische Gent kunnen klanten hun boodschappen enkele uren na het bestellen ophalen uit gekoelde kluisjes. De lockers worden continu op een temperatuur van 4 graden gehouden, zodat de producten langer houdbaar en vers blijven. Het gaat vooralsnog om een proef, waarbij klanten kunnen kiezen uit een assortiment van zo’n 1.200 producten van Colruyts buurtsupermarktformule Okay.
Sommelier op een screen
Een rode of een witte wijn bij steak tartaar? En welke rode wijn is het best te combineren met een gegrilde ossenhaas van de barbecue? Colruyt heeft een virtuele wijnassistent opgetuigd, in de vorm van een digitaal scherm in het wijnpad van de supermarkt. Via het touchscreen wordt een aantal vragen gesteld, waarna de klant uitkomt op de ideale wijn, plus de plaats waar de fles staat. Ook kunnen mensen telefonisch advies inwinnen van een wijnadviseur op afstand, met een ‘wijnbel’.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;